My Health & Vegan Journey

Hej på er mina underbara läsare! Hoppas ni alla, hittills, fått er ett riktigt fint avslut på denna vecka, samt helg! Ni som har följt mig i denna blogg sedan tidigare, vet om att jag har en bakgrund med ätstörningarna anorexia och bulimi. 

Under gårdagen bestämde jag mig för att filma, samt sätta ihop ett litet klipp angående detta, samt hur min hälsa står till under dagsläget. Detta är ett väldigt känsligt ämne, som ni kommer märka. Detta har dock varit en stor faktor till personen som jag är denna dag, anledningen till varför jag väljer att dela med mig av detta. 

Intro & Get to know me

Hej på er mina fina läsare! Hoppas ni alla hittills fått er en toppenstart på denna lördag, samt helg! För min egen del spenderades gårdagens eftermiddag, samt kväll med att filma och redigera ett litet intro till min nya kanal. I denna video får ni lära känna mig lite bättre, men ni får även veta lite mer om vad jag har för framtidsplaner med just denna kanal. Enjoy!

Vegan wants

Hej på er mina underbara läsare! Snubblade förbi nätbutiken Zazzle, en butik fylld med klädesplagg med bl.a. veganska tryck. Plaggen nedanför är två av många måsten, i den numera veganska garderoben!

Vegan basic tank top // Vegan because my body isn't a graveyard shirt
 



Raw Vegan Banana/Chocolate/Cinnamon Nicecream

Hej på er mina underbara läsare! Hoppas att ni alla hittills fått er en toppenstart på denna vecka, samt tisdag! För min egen del sparkades denna dag igång med en standard frukost, bestående av en otroligt god Nicecream utformad från min egen fantasi.

Jag passade även på att filma detta, samt sätta ihop ett litet klipp. Här nedan får ni reda på hur ni själva kan skapa denna Raw Vegan Nicecream. Enjoy!
 

Raw Vegan Grocery Shopping & Haul

Hej på er mina underbara läsare! Hoppas att ni alla fått er ett riktigt härligt avslut på denna vecka, samt helg! För min egen del bar det liksom vanligt, var fjärde dag, av mot livsmedelsaffären för att fylla på mitt (råa) veganska kostförråd.

Denna gång bestämde jag mig dessutom för att filma detta, samt skapa ett klipp, där ni kan mig shoppa loss för de fyra nästkommande dagar, samt få en tydligare bild om vad jag stoppar i magen, en helt vanlig dag. Enjoy!
 

Raw vegan meals

Hej på er mina fina läsare! Hoppas ni alla fått er en toppenstart på denna torsdag! Som jag tidigare nämnt är jag numera "Raw vegan". Som vegan har jag uteslutit alla typer av anlimaliska produkter, så som kött, mejeriprodukter, ägg och honung som framställts med hjälp av djur. Som "Raw" vegan har jag dessutom uteslutit alla tillagade/bearbetade produkter, samt salt och oljor. 

Min kost består alltså främst av frukt och grönsaker, men även frön och nötter. 
När en individ äter på detta vis, behöver denna varken behärska sig gällande mängd eller tänka på kalori-intaget. Individen kan lungt äta sig mätt och belåten, när denna känner sig hunrig eller enbart sugen. 

För bästa resultat finns dock en del saker som är värda att tänka på, oavsätt hur individens kost är uppbyggd. 
För att undvika förstoppning och andra typer av magproblem, bör måltider planeras baserat på vattenkonsistensen. Sådant som innehåller större mängd vatten bör förbrukas före sådant som innehåller en lägre mängd. Frukt går före grönsaker, då frukten tar ca 1 timme att smälta, medan grönsaker kan ta upp till 3 timmar. I omvänt fall måste frukten "vänta på" att grönsakerna ska smältas, vilket kan orsaka magont och förstoppning. Dock kan frukt och grönsaker ätas samtidigt i ordentligt blandade sallader. 

Förutom att det existerar skillnad på längden för matsmältning av frukt och grönsaker, existerar det även skillnad gällande energin. Då det tar kortare tid för frukt att ta sig igenom kroppen, tas även energin upp snabbare, jämfört med energin från grönsaker. Frukt bör därför ätas under dagen och grönsaker på kvällen, då kroppen inte har något behov av snabb energi när individen exempelvis sover. Även den dagliga dosen av naturligt fett bör tas vid denna tidpunkt.
För min egen del, är frukosten mitt favorit mål på dagen. Då jag är en riktig bananälskare, inkluderar jag alltid bananer i denna måltid. Antingen genom en monomeal, dvs. en hel måltid bestående av endast en frukt, där jag äter bananerna hela eller skivade. Men vanligtvis fryser jag dem under natten för att kunna njuta av en hemmagjord nicecream, med andra ord en stor och extremt nyttig portion glass, med endast bananer eller smaksatt på olika naturliga sätt. Här nedan ser ni en måltid bestående av fem stycken skivade bananer, toppade med smultron, blåbär och jordgubbar. En helt vanlig portion, som håller mig mätt och belåten fram till lunch.
Här nedan ser ni mina två vanligaste lunch måltider. En bestående av en (halv) vattenmelon, samt en annan bestående av en halv galiamelon. Då meloner är de frukter som har högst vatteninnehåll, bör dessa ätas enskilda för bästa möjliga matsmältning. Att dessa frukter innehåller denna stora mängd vatten bidrar till magen fylls upp relativt snabbt, dock brukar jag tillämpa ett mellanmål när vattnet tagit sig igenom kroppen, för att på så vis hålla mig tillfredsställd fram till middagstid.Vid denna typ av måltid vore det bästa att dela upp måltiden i två delar bestående av samma frukt för liknande vatteninnehåll.
Med tanke på att jag vanligtvis äter en halv melon av olika slag till lunch, vore det allra bästa om jag under mellanmålet även åt upp den andra halvan. Istället förvarar jag denna i kylskåpet till dagen därpå, då jag framåt eftermiddagen känner ett sug efter en sötare frukt. Då jag är en bananälskare, kan ni säkert lista ut att det är under denna tid som min sjätte banan för dagen kommer in i bilden. Oftast i samband med dadlar, men det är även vid denna tid som jag väljer att prova frukter jag aldrig tidigare smakat. Här nedan ser ni ett mellanmål bestående av två stycken persimons/sharonfrukter. Detta är ett utmärkt tillfälle att göra sig kvitt med sötfruktssuget innan det blivit dags för middagen.
Till middag tar jag mig lite extra tid att slänga ihop en större sallad, bestående av valfria frukter och grönsaker, i samband med min dagliga dos av fett, dvs. en näve nötter/frön alt. en halv avocado. Antingen genom att toppa salladen, eller genom att blanda i en dressing. Här nedan ser ni mina två senaste (receptlösa) middagar. Recept på dessa verk kommer!
 

Latest on Instagram

 
 

Color Me Rad Örebro 2015

Hej på er mina underbara läsare! Hoppas ni alla fått er en toppenstart på denna vecka, samt onsdag! Nu var det ett bra tag sedan senast och förhoppningsvis blir mellanrummet mellan detta och det nästkommande inte lika stort som denna gång. 

Efter många månader av längtan, blev det äntligen min tur. Min tur att delta i "Color Me Rad", ett underbart lopp på 5km, fyllt av fina färger, bra musik och en hel del skratt tillsammans med ett gäng underbara människor. Att vädret var på vår sida, bidrog till ett evenemang som jag sent kommer glömma.
Som jag tidigare nämnt, har jag sedan en tid tillbaka haft i åtanke att starta upp min YouTube kanal, vilken ni kan finna här, samt under rubriken "Länkar", till höger. Tanken bakom denna kanal är att dela med mig av mig och mitt liv på en högre nivå, en nivå som är svår att uppnå med endast text. Men även mina upplevelser, erfarenheter och mitt alldeles eget budskap i livet. Dessutom, för min egen skull, att se tillbaka på och inspireras av. Nu får ni ha det så bra, så hörs vi igen om ett tag!

RSS 2.0